سبزی کده

تماس با پشتیبانی 09378669886

تماس با پشتیبانی 09378669886

آموزش پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

آموزش پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

مقدمه

در این مقاله به سراغ قورمه سبزی هیئتی خواهیم رفت. این خورشت، یکی از غذاهای محبوب و معروف در فرهنگ غذایی ایران است. در خورشت سبزی، از سبزیجاتی که به روشی خاص، آماده‌سازی شده‌اند، استفاده می‌شود. مزه لذیذ قورمه سبزی، حاصل ترکیب شدن عصاره سبزیجات، گوشت و حبوبات است که با هم طعمی بسیار خوشایند را ایجاد می‌کنند.

قرمه سبزی هیئتی، علاوه بر طعم بی نظیرش، ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای سلامت بدن است. خورشت سبزی یکی از الویت‌های غذایی بسیار محبوب در خانواده‌های ایرانی بوده و بعنوان یک غذای سنتی، از دوران‌های قدیم شناخته شده است. این غذا، نه تنها در سفره‌های خانوادگی، بلکه در مراسم‌ مختلف، هیئت‌ها و حتی در بین توریست‌های خارجی هم، محبوبیت خاصی دارد. قورمه سبزی هیئتی،  با رایحه و طعم متمایز خود، تجربه‌ی دلچسب و کم‌نظیری را ایجاد می‌کند. در ادامه، از مواد لازم تا نحوه آماده‌سازی خورشت قورمه سبزی و نکات بسیار مهمی را بیان می‌کنیم. پس، همراه ما باشید!

آموزش پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

آموزش پخت خورشت سبزی

مواد لازم برای قورمه سبزی هیئتی

مواد اساسی برای تهیه قورمه سبزی هیئتی، شامل: گوشت خرد شده، سبزیجات تازه، لوبیا می‌شود. برای گوشت خرد شده، بهتر است که گوشت گوسفندی، مرغ و یا گوساله را انتخاب کنید. سبزیجات تازه نقش مهمی در طعم و ظاهر این خورشت دارند. تره، جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج، سبزیجات اصلی این خورشت هستند. بعلاوه، می‌توان از کمی شنبلیله خشک هم استفاده کرد. برای لوبیا هم، معمولاً از لوبیا چیتی استفاده می‌شود، اگر چه می‌توان لوبیای قرمز را جایگزین کرد.

علاوه بر این مواد اصلی، برای تهیه خورشت سبزی نیاز به مواد دیگری نیز داریم. نقش این مواد، بیشتر برای طعم، ظاهر و خوش‌عطر کردن خورشت است. موادی مانند: پیاز، زرشک، نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، لیمو عمانی و آبلیمو. روغن نیز برای سرخ کردن سبزیجات و گوشت لازم است. برای انتخاب روغن، می‌توان از روغن‌های رایج آشپزی، روغن زیتون و یا سایر روغن‌های خوراکی با کیفیت استفاده کرد.

مقدار مواد لازم برای خورشت سبزی

واضح است که مثل هر غذای دیگری، مقدار مواد لازم برای پخت خورشت سبزی نیز، بستگی به تعداد افراد و اشتهای آن‌ها دارد. در اینجا، میانگین مواد لازم جهت پخت قورمه سبزی هیئتی را برای 100 نفر، فهرست می‌کنیم:

  • اول از همه به سراغ سبزی که پایه و ستون فقرات خورشت قورمه سبزی است، برویم. 10 تا 12 کیلوگرم سبزی فرآوری شده برای 100 پرس خورشت لازم است.
  • گوشت بدون استخوان: 8 تا 10 کیلوگرم.

  • لوبیا: 2 تا 3 کیلوگرم و پیاز 10 کیلوگرم.

  • یک کیلوگرم لیمو عمانی و مواد دیگر مثل: روغن، رب گوجه‌فرنگی، نمک و ادویه‌جات هم به مقدار لازم.

آموزش پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

مواد لازم قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

خرید سبزی سرخ شده قرمه سبزی

فرآوری سبزی خورشت و آماده‌سازی لوبیا

یکی از مهمترین مراحل پیش‌نیاز برای تهیه قورمه سبزی هیئتی، فرآوری کردن سبزی خورشت است. سبزیجات گفته شده را با دقت تمیز کرده و بشویید. سپس، سبزی‌ها را خرد کنید و یا به اصطلاح قیمه بکشید! این کار را می‌توانید با دستگاه سبزی خردکن و یا درون سینی با چاقو انجام بدهید. دقت کنید که سبزی‌ها بخوبی و یکدست خرد شوند تا در نهایت خورشت بهتری داشته باشید.

اکنون، سبزی‌های خرد شده را بر روی شعله آرام، تا زمانی که نرم شوند و کمی آب آنها گرفته شود، تفت بدهید. مواظب باشید و هر از گاهی سبزی‌ها را زیر و رو کنید تا خشک نشوند و نسوزند. در این فرصت، می‌توانید لوبیا را تمیز کرده، بشویید و درون آب خیس کنید. توصیه می‌شود که از یک روز قبل انجام دهید تا نفخ لوبیا کاملا گرفته شده و زمان پخت نرم‌تر بشود. اگر مقدار بیشتری سبزی آماده کرده‌اید، پس از خنک شدن، بسته‌بندی کرده و درون فریزر نگهداری کنید. البته، اگر فرصت فرآوری سبزی را ندارید، می‌توانید آماده شده آن را از فروشگاه خریداری کنید.

پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

حالا که همه چیز فراهم کردیم، نوبت به پختن قورمه سبزی هیئتی می‌رسد. ابتدا پیازها را خلالی خرد کرده و درون روغن تفت بدهید. توجه داشته باشید که پیازها به رنگ طلایی برسند اما خشک نشوند. سپس، تکه‌های گوشت را با پیاز هم بزنید تا رنگ گوشت‌ها تغییر کند. در این مرحله، زردچوبه و فلفل را اضافه نمایید. بعد از آن، سبزی فرآوری شده، لوبیای خیس شده و لیمو عمانی را افزوده و آب جوش روی آنها بریزید. مقدار آب تا حدی باشد که همه مواد را بپوشاند. اکنون، صبور باشید و هر از گاهی محتویات قابلمه را هم بزنید تا همه مواد پخته شوند. رب گوجه‌فرنگی را تفت داده و اضافه کنید. در آخر هم که خورشت سبزی آماده شد، کمی نمک و آبلیمو به آن اضافه نمایید. قورمه سبزی هیئتی را به همراه برنج میل کنید و از دورهمی خودتان لذت ببرید!

نکات مهم در پخت قورمه سبزی هیئتی

تهیه قورمه سبزی هیئتی، نکات ریز و مهمی دارد که برخی از آنها را فهرست می‌کنیم:

  • اول از همه اینکه، اگر یک خورشت سبزی با طعم عالی می‌خواهید، برای آن زمان کافی بگذارید. مثلاً، اگر مهمانی و دورهمی شما در وعده ظهر است، از صبح زود شروع به پختن کنید. در اینصورت، خورشت سبزی چندین ساعت تا ظهر زمان دارد و بقول معروف خورشت جا می‌افتد.
  • تناسب سبزی‌ها را رعایت کنید. همچنین، برای داشتن لعاب سبز و سیاه خوشرنگ، سبزی‌های فرآوری شده را سرخ کنید و سپس به گوشت اضافه نمایید. همینطور، استفاده از مقداری شنبلیله خشک هم رنگ و روی خورشت را جذاب‌تر می‌کند. و اینکه، نمک را آخر از همه اضافه کنید. چونکه افزودن نمک در اول کار، گوشت داخل خورشت قورمه سبزی را سفت می‌کند.
آموزش پخت قورمه سبزی هیئتی برای 100 نفر

راز سیاه شدن قرمه سبزی

ارزش غذایی خورشت قورمه سبزی

قورمه سبزی هیئتی بدلیل داشتن سبزیجات متنوع، دارای بالاترین سطح از فیبر است که برای کنترل وزن بسیار مناسب است. از طرفی حضور گوشت قرمز، باعث تأمین نیاز برای سوخت و ساز بافت‌های بدن می‌شود. همچنین خورشت سبزی، دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. این خورشت، حاوی ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن است که به دلیل تبدیل شدن به ویتامین A، سلامت چشم‌ها را حفظ می‌کند. از این رو، قرمه سبزی هیئتی را می‌توان به عنوان یک غذای مناسب در رژیم غذایی و مهمانی‌ها انتخاب کرد.

سوالات متداول

چه سبزی‌هایی برای قورمه سبزی هیئتی استفاده می‌شود؟

سبزیجات این خورشت در مناطق مختلف ایران، تفاوت‌هایی دارد. با این حال، معمولاً از تره، جعفری، شنبلیله، شوید، اسفناج و گشنیز استفاده می‌شود.

آیا برای تهیه خورشت سبزی، نیاز به روغن زیاد است؟

خیر، روغن لازم است اما نه به مقدار زیاد. می‌توانید از روغن‌های زیتون، روغن تخمه آفتابگردان و حتی از روغن یا چربی خود گوشت، استفاده نمایید.

اشتراک گذاری: